چه زمانی بعد از واکسن کرونا می توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

2021/09/12 1

احتمال گرفتن کرونا در دندانپزشکی:

هر فعالیت اجتماعی در دوران شیوع کرونا با ریسک هایی همراه است و بهتر است اگر عوارضی ندارد معوق شود. رفتن به سوپر مارکت، رستوران حتی پیاده روی و رفتن به پارک ها ممکن است با ریسک هایی همراه باشد، اما دو نکته مهم در رابطه با مراجعه به دندانپزشکی وجود دارد:
خوشبختانه دندانپزشکی فعالیتی است که به دلیل آمادگی هایی که برای مقابله با سایر عفونت ها و ویروس ها (حتی قبل از شیوع کرونا) داشته است و به خصوص در مراکزی که مطابق پروتکل های وزارت بهداشت و درمان به فعالیت می پردازد از کم ریسک ترین فعالیت های اجتماعی می باشد.
و دلیل دیگر اینکه معوق کردن درمان های دندانپزشکی مگر در شرایط بسیار خاص، توصیه نمی شود چرا که ممکن است به تشدید وضعیت درمانی، نیاز اورژانسی به خدمات و فرصت محدود برای انتخاب یک مرکز مطمئن مطابق با خواست شما منجر شود.
برای مراجعه به دندانپزشکی زیاد نگرانی نداشته باشید با توجه به اینکه دندان پزشک ها و پرسنل آن ها جزء کادر درمان می باشند تا کنون که این مقاله نوشته می شود تقریبا تمامی کادر درمان واکسینه شده اند و بجز آن با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی نگرانی نداشته باشید.

دندان پزشک ها معمولا با همه بیماران طوری رفتار می‌کنند که گویی بیماری عفونی دارند. دائما دستکش و ماسک استفاده می کنند و برخی از زمان شروع همه گیری اقدام به رعایت احتیاط های اضافه کرده‌اند پس خطر انتقال ویروس کرونا شدیدا کم است.

توجه داشته باشید که به تاخیر انداختن مراقبت‌های دندان پزشکی نیز ممکن است منجر به عفونت لثه شود که این عفونت در نوع خود نیز مساله ایست جدی.

به طور عمده در کشور ما چهار واکسن برکت، اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم در حال تزریق است که به تازگی واکسن اسپوتنیک حذف شده و تنها سه واکسن برکت،سینوفارم و آسترازنکا موجود است.
این واکسن ها دارای دو مکانیسم اثربخشی بر سیستم ایمنی بدن هستند. برخی ویروس کشته شده یا ضعیف شده و برخی دیگر مانند فایزر و مدرنا از اصلاح در ساختار ژنتیکی ویروس به دست می آیند.

واکسن کرونا

مقایسه ی واکسن های کرونای موجود در ایران

نوع واکسن تولید کشور تعداد دوز اثربخشی نسبت به ابتلاء (درصد) اثر بخشی نسبت به بستری (درصد) حداکثر فاصله تزریق بین دو دوز
آسترازنکا ژاپن – ایتالیا – کره جنوبی -روسیه 2 63 67 سه ماه
سینوفارم چین 2 79 50-60 چهار هفته
برکت ایران 2 چهار هفته
اسپوتنیک وی روسیه 2 92 90 چهار هفته

اما به هرحال می توان چرخه تاثیر گذاری واکسن ها را به مراحل زیر خلاصه کرد:

    • تزریق واکسن
    • پایان عوارض اولیه
    • شروع ایجاد آنتی بادی و تاثیر گذاری ایمنی
    • میزان حداکثر تاثیر گذاری
      با این تقسیم بندی، برای مراجعه به دندانپزشکی بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید:

کرونا دندانپزشکی

آیا می‌توانم بعد از واکسن کرونا به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

  • عدم مراجعه تا پایان عوارض پس از واکسن کرونا
    پس از تزریق واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن شروع به فعالیت می نماید و ممکن است به فاصله دو تا سه روزه مخصوصا در واکسن آسترازنکا عوارضی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفاصلی، بیرون روی و اسهال را تجربه نمایید، بنابراین بهتر است قبل از رفع این علایم مگر برای درمان های بسیار اورژانسی دندانپزشکی، مانند درد شدید، عفونت و شکستگی به دندانپزشکی مراجعه نکنید. هرچند بلافاصله بعد از تزریق واکسن مشکلی برای مراجعه به دندان پزشکی نیست اما بهتر است دو الی سه روز صبر نمایید و سپس مراجعه کنید.
    توجه داشته باشید که چنانچه قبل از تزریق واکسن کرونا، درمان دندان انجام داده اید و پس از درمان از لحاظ فیزیکی بدن تان مشکلی ندارد، اگر وقت تزریق واکسن دارید هیچ منعی برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد.
  • آیا واکسن کرونا با آمپول های بی حسی دندانپزشکی تداخل دارد؟

    به هیچ وجه، اخیرا شایعاتی در این رابطه در ایران و حتی خارج از ایران در خصوص تداخل آمپول های بی حسی دندانپزشکی با واکسن های کرونا منتشر شده است. اما طی بررسی هایی که از CDC , WHO. NHS انجام داده ایم هیچ گواه علمی بر این جریان وجود ندارد.
    بنابراین توصیه می کنیم، با خیال راحت به مرکز دندانپزشکی مورد نظر خود مراجعه نموده و  امور درمانی خود را انجام دهید.

  • مسواک زدن و دهانشویه خطر ویروس کرونا را کاهش می دهد؟
    مسواک زدن بیشتر باید همراه با شستن دست برای محافظت در برابر ویروس کرونا انجام شود، زیرا عوامل ضد میکروبی موجود در خمیر دندان و دهانشویه باعث کاهش باکتری های دهان می شود.
    ارتباط ابتلا به ویروس با مسواک زدن هنوز اثبات نشده است، اما یک مطالعه از دانشگاه کاردیف علائم امیدوارکننده ای یافت که دهان شویه و یا قرقره آب نمک می تواند به از بین بردن ویروس کرونا کمک کند. تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر بهداشت دهان و دندان در کاهش خطر ویروس کرونا در حال انجام است.
  • چه مدت قبل یا بعد از تزریق واکسن می توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟
    قبل از واکسن هیچ محدودیتی ندارد و بعد از واکسن نیز محدودیتی وجود ندارد اما بهتر است دو سه روز بعد مراجعه نمایید.
  • چند روز بعد از مبتلا شدن به کرونا می توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

    دوره بیماری کووید 19 از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به این دارد که شخص به کدام حالت بیماری (خفیف، شدید و بحرانی) مبتلا شده باشد. بنابراین مدت زمان ابتلا با توجه به شدت بیماری در افراد متفاوت است.
    با توجه به آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، بر اساس داده های اولیه، متوسط زمان شروع علائم بالینی تا بهبودی در افراد مبتلا به بیماری خفیف تقریبا 2 هفته و در مبتلایان به نوع شدید و بحرانی 3 تا 6 هفته تخمین زده شده است. اما در هر صورت بعد از منفی شدن تست کرونا می توانید به مراکز مختلف مراجعه داشته باشید.

  • چه مدت بعد از واكسن كرونا مي توان تزريق بي حسي داشت؟

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که شواهدی در خصوص تداخل داروهای بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-19 وجود ندارد. در دستورالعمل‌های بین‌المللی نیز انجام مداخلات درمانی که نیاز به بی‌حس‌کننده دارند، پس از تزریق واکسن کووید-19 بلامانع است. در مورد انجام بیهوشی اما توصیه شده در صورت امکان، جراحی را تا زمان به‌دست آمدن ایمنی کامل از واکسیناسیون به تأخیر انداخت.

  • چند روز بعد از تزریق واکسن کرونا می توانم ایمپلنت انجام دهم؟

    دو سه روز بعد می توانید انجام دهید.

چنانچه سوالی دارید می توانید در قسمت کامنت ها مطرح کنید.

 


1 دیدگاه

  • معصوپه

    2022/02/06 در 2:42 ب.ظ

    سلام من چهار روزه ایمپلنت کردم وباید دز سوم واکسن کرونا رو بزنم به نظر شما ایرادی نداره ممنون میشم پاسخ بدین چون نگرانم

    پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *