روکش های تمام سرامیک

2019/12/03 0

روکش های تمام سرامیک Dental Crown

همانطور که می دانید روکش های قدیمی به دلیل داشتن فلز پایه که زیر پوشش چینی قرار دارد باعث تیره و کدر شدن دندان می شود، حتی وجود این فلز در انتهای روکش باعث تیرگی اطراف لثه نیز می شود، ضمن اینکه تراش بیش از حد دندان نیز یکی دیگر از عیب های این نوع روکش ها بشمار می رود.
در هر حال روکش های جدید با نام روکش های تمام سرامیک به علت عدم داشتن فلز پایه دقیقا شبیه به دندان های طبیعی هستند.
روکش های تمام سرامیک dental crown بدون استفاده از فلز داخلی به یکی از بهترین روکش های دندانی جهت زیبایی بیشتر دندان ها تبدیل شده است.

انواع روکش های تمام سرامیک

روکش های تمام سرامیک بر اساس جنس و ترکیب سرامیکی همچنین روش ساخت متفاوت هستند.

  • روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم  و بر روی قالب گچی گرفته شده از دندان های بیمار توسط خمیر چینی لایه لایه ساخته و در نهایت در کوره پخته می شود.
ویژگی اصلی روکش زیرکونیا استحکام و مقاومت بالا و ضعف آن شفافیت کمتر نسبت به برخی از سیستم های دیگر است.
این روکش‌های تمام سرامیک به کمک فریم‌های زیرکونیومی تقویت می‌شوند. ساختار روکش‌های زیرکونیم مشابه روکش‌های PFM بوده اما به‌جای استفاده از فلز در مرکز روکش از زیرکونیم استفاده می‌شود.
زیرکونیوم سفیدرنگ بوده و استحکام آن مشابه یا حتی بیشتر از آلیاژهای فلزی است. زیرکونیوم ظاهری عالی داشته و می‌تواند در هر نقطه‌ای از دهان قرار گیرد.
روکش‌ های تمام سرامیک زیرکونیم از استحکام بالایی برخوردار بوده و زیبایی دندان‌های طبیعی را بازمی‌گرداند.

  • روكش ايى ماكس

روکش ایی ماکس از جنس لیتیوم دی سیلیکات با روش ریختگی ساخته شده است.
عیب روکش ایی ماکس استحکام پایین است اما شفافیت و زیبایی بالایی دارد.

  • روكش كاد كام CAD/CAM

روکش کاد کام از جنس سرامیک که کاربرد آن در ساخت روکش دندان و لمینت دندان است، نحوه ساخت این روکش به این صورت است که بلوک سرامیکی توسط کامپیوتر با تراش شکل می گیرد.
مزیت فوق العاده این روش در سرعت آماده شدن این سیستم می باشد، به این صورت که می توان در ظرف چند ساعت در مطب روکش سرامیکی و یا لمینت دندان را ساخت.
جهت ساخت روکش کاد کام ابتدا اسکن دندان های بیمار گرفته می شود سپس اطلاعات اسکن به کامپیوتر ارسال می شود و بصورت مجازی طراحی روکش دندان یا لمینت دندان انجام و سپس اطلاعات طراحی به دستگاه تراش ارسال و دستگاه تراش بلوک سرامیکی را می تراشد.
عیب این سیستم به دلیل آنکه از یک بلوک تک رنگ برای ساخت روکش دندان استفاده می شود نسبت به دیگر سیستم های روکش دندان که لایه لایه از رنگ های گوناگون ساخته می شوند کمتر است.

  • روكش لومينيرز

این مدل از روکش‌های تمام سرامیک به حداقل تراشیدن دندان نیاز داشته زیرا می‌تواند در ضخامت‌های بسیار نازک ساخته شود. این روکش از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده اما بسیار گران‌قیمت است.

  • روكش بريليانس

روکش بريليانس به دلیل مقاومت زیاد آن امکان ساخت بصورت خیلی نازک تر را داد در واقع روکش بريليانس نسل جديد لومينيرز می باشد که به دلیل نازکی زیاد نیازی به تراش دندان ندارد.
مزایای روکش بريليانس شفافیت و زیبایی خیلی بالاتر نسبت به لومینیرز و طبیعی بودن آن را می توان نام برد.

کدام روکش از همه بهتر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هر سیستم سرامیکی مزایا و معایب مخصوص خودش را دارد، تصمیم انتخاب آن با توجه به شرایط دندان ها و نظر بیمار می باشد.
بطور مثال اگر به دنبال سیستمی با حداقل تراش دندان هستید، می توان از روکش بریلیانس یا لومینیرز استفاده کنید و یا اگر مقاومت بسیار بالا مد نظر شماست، بهتر است از روکش زیرکونیا استفاده کنید و اگر زمان مد نظر شما باشد، می توان سیستم کاد کام را برگزید.

تعداد جلسات درمان با روکش فول سرامیک
تعداد جلسات لازم جهت انجام روکش تمام سرامیک 2 جلسه می باشد.

جلسه اول تراش دندان، قالب گیری و ارسال به لابراتوار (بجز روکش کاد کام)
و پس از ساخت در جلسه دوم قرار دادن  آن بر روی دندان های بیمار
که این پروسه(آماده شدن روکش) حدود 3 الی 4 روز زمان می برد چناچه دندان های تراش خورده ظاهر نا خوشایندی داشته باشند می توان در این مدت از روکش موقت استفاده نمود.

دندان خراب

طول عمر روکش فول سراميک

روکش فول سرامیک نیز مانند دیگر روش های دندانپزشکی زیبایی طول عمرش وابسته به نحوه استفاده و رعایت بهداشت دندان ها می باشد.
اما در صورت مراقبت و باند صحیح روکش به دندان، انتظار می رود سالیان سال برای شما کار کند.

تراش دندان ها در روکش فول سرامیک
مقدار تراش دندان در روکش های تمام سرامیک بیشتر از روش لمینت دندان است، مقدار تراش حدود 2 میلی متر دور تا دور دندان می باشد.

البته روکش تمام سرامیک زمانی تجویز می شود که مینای دندان به دلیل پوسیدگی زیاد و یا شکستگی چیزی جز درمان روکش نتواند ظاهر دندان را ترمیم کند.

اگر دندان ها از نسج سالم تری برخوردار باشند قطعا استفاده از لمینت دندان و یا کامپوزیت دندان محافظه کارانه تر است.

احتمال خرابی روکش تمام سرامیکی
اگر روکش به درستی توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی نصب شده باشد، احتمال جدا شدن و خرابی روکش تمام سرامیک خیلی به ندرت می باشد.
به یاد داشته باشید احتمال پوسیدگی دندان های زیر روکش به همان اندازه محتمل است که دندان ها بدون روکش هستند، با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان ها طول عمر روکش تمام سرامیک را افزایش دهید.
در هر حال روکش تمام سرامیک یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی زیبایی می باشد که اگر به درستی و اصولی انجام شود نه تنها آسیبی به دندان ها نمی رساند بلکه در صورتی که آسیب رسیده به مینای دندان شدید باشد روکش تمام سرامیک می تواند قابلیت قبلی دندان را بازگرداند.

سن استفاده از روکش تمام سرامیک
به دلیل کامل نشدن رشد دندان ها در سنین نوجوانی و کودکی استفاده از روکش تمام سرامیک ممنوع است.
جایگزین مناسب این درمان، بازسازی دندان با کامپوزیت ونیر می باشد.

قیمت روکش تمام سرامیک
برای اطلاع از قیمت روکش تمام سرامیک(زیرکونیا) و روکش فلزی می توانید به دایرکت اینستاگرام ما به آدرس Dr_chalak پیام دهید و یا با شماره پذیرش 05138438901 تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید از طریق چت واتساپ داخل سایت با ما در تماس باشید.

 

دکتر محمدرضاچالاک – دندانپزشک زیبایی مشهد – فلوشیپ از آمریکا


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *