پرسش و پاسخ های دندانپزشکی

2021/09/19 2

علت صدا دادن فک چیست؟

صدا دادن فک هنگام غذا خوردن و … می تواند به دلیل مجموعه‌ای از مشکلات باشد. اما دلیل کلی جابجایی فک و صدا دادن آن به طور خلاصه سفت شدن عضلات و تاندون‌ها و یا حتی سست شدن آنها و غضروف هایی است که به عملکرد درست فک کمک می کنند. این فشار و در ادامه صدا دادن فک هنگام جویدن غذا می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • اختلالات مفصل فک (از جمله آسیب به دلیل اسپاسم عضلات، رماتیسم مفصل، و تومورهای مفصل فک)
  • استفاده زیاد از فک (برای مثال جویدن مداوم آدامس)
  • قرارگیری نادرست دندان ها
  • آسیب های قدیمی
  • قفل شدن فک
  • دندان قروچه

بهتر است بیش از اندازه دهان خود را باز نگه ندارید تا از تخریب زیادتر سطح مفصل فک جلوگیری شود.
در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. نوع جراحی به مقدار تخریب مفصل فک بستگی دارد و روش های متفاوتی وجود دارد در برخی مواقع مفصل را کوتاه کرده و در مواقعی دیگر قسمت های تخریب شده را ترمیم می کنند.
در نتیجه بهتر است جهت تشخیص دقیق و به موقع با عکس رادیوگرافی به متخصص فک و صورت مراجعه نمایید.

 

اسنپ آن اسمایل یا لمینیت متحرک چیست و آیا می توان برای پر کردن جای خالی دندان از آن استفاده کرد؟(اسنپ آن اسمایل یا لمینیت متحرک)

پیشنهادی برای انجام اینکار به شما داده نمی شود، لمینیت متحرک تبلیغ شده در تلویزیون بدلیل اینکه قالبگیری توسط خودتان انجام می شود بسیار ضخیم و مصنوعی به نظر می رسد اما اسنپ آن اسمایلی که در لابراتور ساخته می شود و دقیقا براساس قالب دندانی شما طراحی شده است تقریبا بهتر است اما طول عمر و ماندگاری بالایی ندارد و پیشنهاد می شود بجای اسنپ آن اسمایل از روش های مرسوم و با ماندگاری بالاتر همچون کامپوزیت ونیر، لمینیت سرامیکی و بلیچینگ استفاده شود.
اگر در مورد تفاوت لمینیت و کامپوزیت ونیر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید مقاله ی: لمینیت بهتر است یا کامپوزیت؟ را مطالعه کنید.

علت خونریزی لثه و درمان آن چیست؟

خونریزی دندان ها یا لثه یکی از شایع ترین علت مشکلات و بیماری های لثه می باشد هرچند امکان دارد دلایل دیگری نیز در ایجاد این خونریزی دخیل باشد. خونریزی گاه و بی گاه دندان ها می تواند به خاطر مسواک زدن سفت یا استفاده از مسواک زبر(هارد) و یا کمبود ویتامین ها در بدن نیز باشد. بهتر است در ابتدا مسواک خود را عوض نموده و از ویتامین های گروه c و k استفاده نموده که در مواقع خفیف باعث قطع فوری خونریزی می گردد، عمومی ترین روش جهت درمان خونریزی لثه استفاده از دهانشویه ضدعفونی حاوی کلرهگزیدین یا بتادین کارگل است که روشی مناسب در مواقع خونریزی خفیف محسوب می شود.
اگر خونریزی دندان ها به طور مکرر باشد ممکن است علت های دیگری وجود داشته باشد. یکی از موارد شایع خونریزی دندان و قطع فوری آن، التهاب لثه است.
در رهصورت برای اطلاع از علت خونریزی لثه های خود حتما به دندانپزشک مراجعه نموده تا در صورت مشکل سریع تر رفع شود و منجر به عفونت لثه ها و در پی آن از دست دادن دندان ها نشود.

اگر دندانم افتاد چه کنم؟

اگر دندانپزشکی بتواند به سرعت به آن برسد، معمولاً می توان یک دندان بالغ افتاده را دوباره کاشت. دندان را با تاج نگه دارید نه ریشه، سعی کنید آن را دوباره در سوراخ لثه قرار دهید.
به آرامی روی پارچه تمیز گاز بگیرید تا در جای خود قرار گیرد. اگر دندان به راحتی داخل نمی شود، آن را در ظرف شیر یا بزاق قرار دهید (بزرگسالان نیز می توانند آن را داخل گونه خود نگه دارند).
اگر می خواهید تمام سلول های کوچک و بدن را در اطراف آن نگه دارید، آن را زیر شیر شست وشو ندهید.

بهترین نوع خمیردندان؟

هر خمیر دندان حاوی فلوراید کار  شست وشوی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان را انجام می دهد. و اما موردی که در خمیردندان های امروزی مرسوم شده است عامل سفیدکننده دندان است، خمیردندان های سفید کننده.

آیا خمیردندان سفیدکننده به دندان آسیب می زند و تعداد دفعات استفاده چگونه است؟
بهتر است خمیردندان های سفید کننده هفته ای یک بار استفاده شود و به دلیل سایش مینای دندان به هیچ عنوان استفاده ی روزانه از آن توصیه نمی شود.

 آیا مسواک برقی ایده خوبی است؟

آنچه که با آن مسواک می زنید اهمیت کمتری نسبت به خود مسواک زدن دارد.
استفاده از مسواک دستی هر نوبت دو دقیقه و هر روز دو بار لازم است، مخصوصا بعد از مصرف مواد غذایی. برای مسواک برقی هم این چنین است. برخی مسواک های برقی دارای تایمر یا حتی یک اپلیکیشن هستند که به شما کمک می کند تا دقیق تر باشید.
چیزی که در الویت است قبل از نوع مسواک، زدن مسواک صحیح و اصولی و تمیز کردن دندان ها بعد از خوردن هر مواد غذایی ست مخصوصا برای کسانی که فاصله ی بین دندانی دارند و موادغذایی بین دندان ها باقی می ماند نیاز صددرصدی به استفاده از نخ دندان می باشد.

فاصله ی زمانی تعویض مسواک؟

دندانپزشکان توصیه می کنند هر سه ماه الی شش ماه مسواک یا سر مسواک خود را تعویض کنید. هرچند که بسیاری از مردم از رعایت این نکته غافل هستند.

مسواک زدن خطر ویروس کرونا را کاهش می دهد؟

مسواک زدن بیشتر باید همراه با شستن دست برای محافظت در برابر ویروس کرونا انجام شود، زیرا عوامل ضد میکروبی موجود در خمیر دندان و دهانشویه باعث کاهش باکتری های دهان می شود.

ارتباط ابتلا به ویروس با مسواک زدن هنوز اثبات نشده است، اما یک مطالعه از دانشگاه کاردیف علائم امیدوارکننده ای یافت که دهان شویه می تواند به از بین بردن ویروس کرونا کمک کند. تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر بهداشت دهان و دندان در کاهش خطر ویروس کرونا در حال انجام است.
اما با توجه به اهمیت ضدعفونی کردن دندان و گلو در این روزهای کرونایی، پیشنهاد می شود در کنار مسواک زدن و تمیز نگاه مرتب دهان با قرقره آب نمک و یا دهانشویه محیط دهان و راه ورودی گلوی خود را نیز ضدعفونی کنید.

عفونت دندان و مراجعه به دندانپزشکی قبل یا بعد تزریق واکسن کرونا

چه مدت زمان پس از واکسن می شود به دندانپزشکی رفت؟ بیحسی دندانپزشکی با واکسن کرونا تداخل دارد؟

هیچ گونه مشکلی در مراجعه به دندانپزشکی قبل و بعد از زدن واکسن وجود ندارد می توانید مقاله ی جامع :چه زمانی بعد از واکسن کرونا می توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم؟ را برای اطمینان بیشتر مطالعه بفرمایید.

چه مدت قبل یا بعد از تزریق واکسن میتوان ایمپلنت کرد؟

هیچ گونه مشکلی در مراجعه به دندانپزشکی قبل و بعد از زدن واکسن وجود ندارد می توانید مقاله ی جامع :چه زمانی بعد از واکسن کرونا می توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم؟ را برای اطمینان بیشتر مطالعه بفرمایید.

با وجود کیست لثه می توان واکسن کرونا زد؟

وجود کیست عفونی لثه هیچ تداخلی با تزریق واکسن کرونا ندارد و تا کنون هیچ منبع علمی در این باره تزریق واکسن را در این شرایط منع نکرده! پيشنهاد مي كنيم مقاله چه موقع بعد از تزريق واكسن به دندانپزشكي مراجعه كنيم را از قسمت مقالات سايت مطالعه كنيد اگر شما در دهان خود کیست لثه دارید، ممکن است دندانپزشک دستور انجام بیوپسی آسپیریت را به شما بدهد. در این نوع از بیوپسی، مایع درون کیست به وسیله یک سوزن تخلیه می‌شود. همچنین ممکن است شما نوع دیگری از نمونه برداری را انجام دهید که در آن قسمتی کوچکی تمام بافت کیست برداشته می‌شود و مایع و بافت آن در آزمایشگاه آنالیز می‌شود. بیوپسی و نمونه‌برداری مشخص‌کننده نوع کیست لثه و دندان و لثه و تعیین‌کننده نحوه درمان آن است. همچنین با این عمل از کیست بودن توده و غیر سرطانی بودنان اطمینان یابید. وقتی که در دهان بیماری وجود کیست لثه و دندان تشخیص داده می‌شود ممکن است وی بترسد. دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد زیرا کیست‌های ایجاد شده در دهان را می‌توان به راحتی و بدون درد برداشت و از بین برد بدون این که حتی نیازی به کشیدن دندان‌ها وجود داشته باشد. اگر یک کیست برای مدت طولانی در دهان باقی بماند ممکن است دیگر امکان برداشتن آن وجود نداشته باشد اما می‌توان با انجام عمل تحت بیحسی موضعی آن را از دهان خارج کرد.

چه زمانی بعد از واکسن کرونا می توانم به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

ایا کشیدن دندان در ارتودنسی نیاز است؟

گاهی اوقات برای ایجاد فضا در فک به منظور کاهش جلوزدگی دندانها، و یا شلوغی دندانها متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که نیاز به کشیدن دندان است.
به دلایل زیر ممکن است پیشنهاد کشیدن دندان داده شود : 1-آسیب های شدید دندانی و بروز تروما 2. تحلیل رفتن ریشه دندان و غیر قابل بازگشت بودن و غیر قابل ترمیم بودن دندان آسیب دیده 3. دندان های شلوغ به خصوص در افرادی که فک کوچک و دندان های بزرگ دارند

علت حساسیت دندان چیست ؟

ما در ابتدا باید علایم حساسیت دندان شما را بدانیم اینکه در چه مواقعی حساسیت نشان میدهد مثلا نسبت به گرما و سرما یا شیرینی ، شایع‌ترین علامت حساسیت دندان دردی تیز و ناگهانی است که محرک آن جریان هوا یا خوراکی‌های داغ، اسیدی، شیرین یا سرد است. برخی بیماران هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان نیز دچار حساسیت دندان می‌شوند. مقاله ی جامع علت و درمان حساسیت دندانی را مطالعه بفرمایید.

علت درد دندان بعد از پر کردن دندان چیست؟

گاهی به دلیل پوسیدگی عمیق دندان ها این درد حتی تا یکماه الی چهل روز طبیعی است اما چنانچه درد ادامه دارد احتمالا نیاز به عصب کشی داشته باشید.
پیشنهاد می شود چنانچه درد و حساسیت به سرماو گرما قابل تحمل است از انجام عصب کشی خودداری کنید.
و برای درمان حساسیت ایجاد شده از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس همچون سنسوداین استفاده نمایید.

بریج دندان در چه مواردی قابل انجام است؟

چنانچه فضای خالی بین دندانی بین دو دندان باشد یعنی در  دو طرف دندان باشد امکان گذاشتن بریج وجود خواهد داشت اما توصیه ما به شما گذاشتن ایمپلنت بجای بریج است زیرا در بریج دو دندان اطراف تراش میخورد اما در ایمپلنت آسیبی به دندان های مجاور وارد نمی شود.

 

درمان نامنظمی دندان ها به جز روش ارتودنسی امکان پذیر است؟

در درمانی سریع تر برای کسانیکه تمایل به درمانی سریع تر دارند استفاده از لمینیت و روکش دندانی است، چنانچه نیاز  به اطلاعات کامل تر در این خصوص دارید می توانید مقاله ی مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی| ارتودنسی سریع را مطالعه کنید.

 

می توانید سوالات خود را در قسمت بیان دیدگاه در پایین همین صفحه مطرح بفرمایید تا پاسخ شما توسط دکتر چالاک دندانپزشک زیبایی مشهد، جراح ایمپلنت مشهد داده شود.

 

 


2 دیدگاه

  • مهران

    2021/12/22 در 1:59 ق.ظ

    سلام من چندین بار دندان کشیدم و عصب کشی کردم ولی بعد از ان دیگه هیچ دردی نداشتم ولی برای اولین بار بعد از دوز اول واکسن کرونا یک دندان کشیدم خدا شاهده تا سه هفته بعدش جای دندان کشیده شده و زیر فکم درد میکرد گفتم شاید طبیعی هست ولی الان خانمم یک دندان عصب کشی کرده الان چند روزه درد میکشه و خوب نمیشه یعنی بدتر از زمانی که دندانش خراب بود علت چیه؟

    پاسخ

    • دکتر چالاک

      2021/12/29 در 1:23 ب.ظ

      سلام
      به واکسن مربوط نمیشه
      به دندانپزشکتون مراجعه کنید و علت رو بررسی کنید.

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *