ایمپلنت دندان آسیاب

ایمپلنت دندان آسیاب

دندان آسیاب چیست؟

دندان های آسیاب، دندان های انتهایی فکین هستند که هم در فک بالا و هم فک پایین رشد می کند. این دندان ها معمولا اولین آن‌ها در 6 سالگی رویش پیدا می کند و نقش بسیار مهمی در خرد کردن غذا، جویدن و سیستم گوارش افراد دارند.

مطلب مرتبط: ایمپلنت دندان مشهد , لمینت دندان مشهد

چرا دندان های آسیاب زودتر خراب می شود؟

دندان های آسیاب، مخصوصا دندان شماره 6، جزء دندان هایی هستند که زودتر از بقیه دندان ها رویش پیدا می کنند و از طرفی هم نیروی های جویدن در دندان های 5 و 6 از همه نواحی دهان بیشتر است و بیشترین نیرویی که حین جویدن و خرد کردن غذا به دندان ها وارد می شود در این ناحیه می باشد.

همچنین دندان های آسیاب به خاطر فرم آناتومی و شیار هایی که برروی آن ها وجود دارد محلی مستعد برای گیر کردن مواد غذایی به شمار می رود. اگر بعد از خوردن غذا بهداشت آن محل و موقعیت رعایت نگردد می تواند سبب پوسیدگی دندان های مذکور گردد.

اگر دندان آسیاب به موقع با ایمپلنت جایگزین نگردد، چه آسیبی برای سلامت لثه و دندان خواهد داشت؟

به طور کلی وقتی دندانی را از دست می دهیم اگر آن دندان به موقع جایگزین نگردد تقریبا هر سال به طور میانگین، 25 درصد از عرض استخوان کم می گردد یا به اصلاح تحلیل می گردد. در نتیجه اگر ایمپلنت گذاشتن هر چقدر دیرتر انجام گردد ما استخوان کمتری داشته و نیاز به جراحی های استخوان ما (پیوند استخوان) بالاتر می رود.

یکی دیگر از معایب دیر انجام دادن ایمپلنت، حرکت دندان های بغل به ناحیه خالی و همچنین حرکت و رشد دندان مقابل می باشد.

برای مثال اگر بیماری دندان 6 خود را از دست بدهد و عمل انجام جایگزینی برای آن نداشته باشد، دندان 6 بالایی وی می تواند رویش پیدا کند و همچنین دندان های کناری به سمت ناحیه خالی کج گردد و در نهایت مشکلات بهداشتی، کجی فرم دندان و مشکلات لثه برای وی بوجود بیاورد.

مطلب مرتبط: چرا ایمپلنت دندان لق می شود؟ علائم و راهکارها

جراحی ایمپلنت دندان آسیاب چه حساسیت هایی دارد؟

با توجه به موقعیت دندان های آسیاب، (برای فک پایین که در نزدیکی عصب تحت فکی قرار دارند و همچنین فک بالا که در نزدیکی سینوس ها قرار دارند) جراحی های دندان های آسیاب با دقت بالاتری انجام می گیرد و به خاطر این لندمارک های آناتومیک، ممکن است ریسک کار این جراحی بالاتر گردد.

ایمپلنت فوری مشهد | ایمپلنت بدون جراحی | ایمپلنت پانچ

 مراحل جراحی ایمپلنت دندان آسیاب با دیگر دندان ها چه تفاوتی دارد؟

مراحل کاشت ایمپلنت دندان های آسیاب با سایر دندان های دیگر، هیچ تفاوتی نداشته و در مرحله اول، فیکسچر و یا پایه ایمپلنت در استخوان نصب و کاشته می شود. پس از گذشت یک زمان 2 الی 4 ماهه جهت جوش خوردن ایمپلنت به استخوان، مرحله دوم، نصب سر پیچ بروی پایه صورت می پذیرد.

این پیچ وظیفه فرم دهندگی به لثه را دارد و لثه را برای قالب گیری آماده می نماید. بعد از حدود 2 هفته بیمار می بایست برای قالب گیری مراجعه و بعد از انجام قالب گیری و گذشت حدود چند هفته، روکش به بیمار تحویل و برروی ایمپلنت نصب می گردد.

پروتز ها دارای 2 نوع می باشد. پروتزهای سمان شونده و پروتز های پیچ شونده.

بسته به شرایط خاص هر بیمار و روش انجام ایمپلنت یکی از این دو نوع توسط پزشک معالج برای بیمار انتخاب می گردد.

چگونگی انجام ایمپلنت برای افراد دیابتی

برای جایگزینی دندان های آسیاب به چند واحد ایمپلنت نیاز می باشد؟

به طور کلی اگر شخصی کلیه دندان های خود را ازدست داده باشد، بسته به جنسیت فرد و توده عضلات جوندگی وی، با تعداد 6 الی 8 عدد در هر فک می‌توان به طور کامل دندان های وی را بازسازی نمود.

در مورد دندان های آسیاب، اگر به طور کامل تمام دندان های آسیاب یک فرد از دست رفته باشد، با توجه به جنسیت، وضعیت سلامت لثه و دهان و همچنین قدرت عضلات جونده و نیرویی که حین جویدن به دندان ها وارد می کند و وجود دندان قروچگی، تعداد ایمپلنت ها مشخص می گردد.

برای مثال اگر بیمار خانمی با عضلات نرمال یا ضعیف و همچنین نیروی کم جوندگی، سه دندان از دست داده باشد، می توان با نصب 2 عدد ایمپلنت به عنوان پایه و سه عدد روکش، سه واحد دندان تحویل بیمار گردد.

ولی در شرایط مشابه اگر فرد ورزشکار آقایی با عضلات جوندگی قوی و استخوان بندی فک قوی برای ایمپلنت سه واحد دندان مراجعه کند، می‌توان به ازای هر واحد دندان از دست رفته، یک واحد ایمپلنت برای وی نصب نمود.

جراحی ایمپلنت پیوند استخوان ایمپلنت

ایا هزینه ایمپلنت دندان های آسیاب با دیگر دندان ها تفاوت دارد؟

هزینه درمان ایمپلنت دندان های آسیاب با سایر دندان ها هیچ تفاوتی نداشته و عواملی که سبب تفاوت قیمتی در درمان ایمپلنت می‌گردد بستگی به وضعیت استخوان فک بیمار دارد. اگر بیمار دارای استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت نباشد، نیاز به بازسازی فک و استخوان خواهد داشت که این موضوع مهمترین عامل در افزایش قیمت کاشت ایمپلنت می باشد.

اوردنچر روشی کم هزینه تر نسبت به ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان

با توجه به نوع جراحی استخوان اعم از جراحی سینوسی و یا جراحی بازسازی استخوان و یا اینکه هر دو جراحی به صورت همزمان انجام گردد، ممکن است نیاز به روش های پیشرفته تری برای نصب ایمپلنت باشد که این عوامل سبب افزایش قیمت جراحی های ایمپلنت دندانی می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *