انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان برحسب نوع فیکسچر، جنس، اندازه، شکل و مراحل درمان

انتخاب مناسب‌ترین نوع ایمپلنت دندان، از جمله موضوعات مهمی است که دندانپزشک بر حسب وضعیت دندان، دهان و میزان تراکم استخوان فک بیمار، آن را تعیین می‌کند.

به‌طورکلی ایمپلنت‌ها برحسب فاکتور‌هایی چون اندازه، شکل ظاهری، فیکسچر، جنس و متریال و نوع اتصال به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. اگر می‌خواهید با انواع ایمپلنت دندان براساس موارد یاد شده آشنا شوید، لطفا تا ادامه این مقاله ما را همراهی نمایید.

انواع ایمپلنت دندان بر حسب فیکسچر

فیکسچر درواقع بخشی از ایمپلنت است که نقش ریشه دندان را داشته و به استخوان فک متصل می‌شود ایمپلنت‌ها بر اساس انواع فیکسچر‌ها، می‌توانند انواع مختلف داشته باشند:

ایمپلنت با فیکسچر اندواستیل

یکی از متداول‌ترین ایمپلنت‌ها، ایمپلنت‌هایی با فیکسچر اندواستیل؛ Endosteal هستند. این نوع فیکسچر‌ها به عنوان ریشه مصنوعی در داخل استخوان فک قرار گرفته تا در مدت زمان نسبتاً طولانی با بافت استخوان فک ادغام شوند.

ایمپلنت با فیکسچر اندواستیل به‌طور‌معمول برای افرادی که استخوان فک مناسب برای پشتیبانی ایمپلنت دارند، ایده‌ال‌ترین گزینه است.

مطلب مرتبط: ایمپلنت دندان مشهد

ایمپلنت با فیکسچر ساب‌پریو‌استیل

از دیگر انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت ساب‌پریو‌استیل؛ Subpriosteal معروف به ایمپلنت روی استخوانی است.‌ این مدل ایمپلنت از یک فریم فلزی تشکیل شده است که در زیر بافت لثه و استخوان فک قرار می گیرد. زمانی که لثه‌ها کاملا بهبود یافته‌اند، فریم فلزی به استخوان فک اتصال می‌یابد. این مدل ایمپلنت گرچه نیاز به زمان درمان کوتاه دارد ولی داشتن پایداری کم به جهت اتصال به روی استخوان بر خلاف اتصال داخل استخوان فک، از معایب آن محسوب می‌شود.

ایمپلنت با فیکچر زایگوماتیک

یکی دیگر از انواع ایمپلنت دندان، نوع زایگوماتیک؛ Zygomatic  است. این نوع ایمپلنت در صورتی که هیچ یک از ایمپلنت‌های نوع ساب‌پریو‌استیل و اندواستیل با توجه به تراکم کم استخوان فک کاربرد نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع ایمپلنت با فیکسچر زایگوماتیگ برخلاف نوع‌های دیگر به استخوان گونه متصل می‌شود. پایداری بالا و عدم نیاز به پیوند استخوان فک از مزیت‌های این مدل ابمپلنت است.

مطلب مرتبط: چرا ایمپلنت دندان لق می شود؟ علائم و راهکارها

انواع ایمپلنت دندان بر حسب متریال

یکی دیگر از انواع تقسیم‌بندی برای ایمپلنت‌های دندان، نوع جنس و متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها است. به‌طور‌کلی ایمپلنت‌ها از نظر جنس به انواع تیتانیومی و زیرکونیا تقسیم می‌شوند:

ایمپلنت از جنس تیتانیوم

یکی از انواع جنس ایمپلنت دندان، ایمپلنت تیتانیومی است که به نسبت نوع زیرکونیا، استفاده کمتری دارد. تیتاینوم یک فلز مقاوم و در عین حال سبک بوده که سازگاری خوبی با بدن انسان دارد. این ماده در ساخت ایمپلنت دندان نیز مورد استفاده است که دوام بالایی به ایمپلنت بخشیده و به نوعی خطر ریجکت یا همان شکست آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. شایان ذکر است، این نوع ایمپلنت به مرور زمان به رنگ خاکستری درآمده که در اطراف خط لثه نمایان می‌شود و این موضوع جزو معایب آن محسوب می‌شود. از طرفی احتمال ایجاد حساسیت به ایمپلنت تیتانیومی به دلیل داشتن ترکیبات فلزی وجود دارد.

ایمپلنت فوری مشهد | ایمپلنت بدون جراحی | ایمپلنت پانچ

ایمپلنت از جنس زیرکونیا

ایمپلنت‌های زیرکونیا که بیشتر با عنوان ایمپلنت سرامیکی شناخته می‌شوند در حقیقت از جنس اکسید زیرکونیم هستند. داشتن رنگ طبیعی نزدیک به دندان و نداشتن ترکیبات فلزی و عدم ایجاد واکنش‌های آلژیک از مهم‌ترین مزیت استفاده از ایمپلنت‌های زیرکونیا است. اما باید در نظر داشت، این نوع ایمپلنت‌ها در مقایسه با نوع تیتانیومی دوام و استحکام کمتری دارند و از طرفی از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

چگونگی انجام ایمپلنت برای افراد دیابتی

تفاوت ایمپلنت تیتانیوم و ایمپلنت زیرکونیا
تفاوت ایمپلنت تیتانیوم و ایمپلنت زیرکونیا

انواع ایمپلنت دندان برحسب اندازه

ایمپلنت‌های دندان براساس سایز و اندازه نیز تنوع مختلف دارند. در مجموع سه گروه ایمپلنت وجود دارد که از نظر اندازه ایمپلنت دندان، تقسیم‌بندی شده‌اند:

مینی ایمپلنت

از جمله انواع ایمپلنت دندان بر حسب سایز، مینی ایمپلنت‌ها هستند. این مدل ایمپلنت‌ها از لحاظ ساختاری شبیه به ایمپلنت معمولی ولی با اندازه کوچک‌تر هستند. مینی ایمپلنت‌ها قطری برابر با خلال دندان دارند ولی ایمپلنت‌های معمولی بین 3.4 تا 5.8 میلی‌متر قطر خواهند داشت. همچنین این نوع ایمپلنت‌ها بر خلاف نوع معمولی اباتمنت و پیچ ندارد و برای دندان‌های کوچک ایده‌ال‌ترین انتخاب خواهند بود.

ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت‌های استاندارد اغلب دارای قطر تقریبی بین 3.5 تا 4.2 میلی‌متر هستند و از آنجا که پایه کوتاه و قطر نسبتاً باریک دارند برای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ایمپلنت‌ها با توجه به سایز متوسطی که دارند کاربردی برای دندان‌های عقبی نخواهند داشت.

ایمپلنت پهن

ایمپلنت‌ پهن قطری در حدود 4.5 تا 6 میلی‌متر داشته و به نوعی اندازه و پهنا بزرگ‌تری از ایمپلنت استاندارد دارد. این نوع ایمپلنت برای دندان‌های عقبی که اندازه بزرگ و ریشه پهن‌تری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی ایمپلنت پیوند استخوان ایمپلنت

انواع ایمپلنت براساس سایز ایمپلنت های بزرگ کوچک و مینی ایمپلنت
انواع ایمپلنت براساس سایز ایمپلنت های بزرگ کوچک و مینی ایمپلنت

انواع ایمپلنت برحسب مراحل درمان (کاشت)

انواع ایمپلنت دندان بر اساس چگونگی مراحل درمان و کاشت، می‌توانند انواع مختلف داشته باشند که از جمله آن‌ها به شرح زیر است:

  • ایمپلنت دندان تک مرحلهای: در این روش پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس اباتمنت روی آن متصل شده و دیگر نیازی به جراحی دوم جهت اتصال اباتمنت نیست. بعد از جوش خورد ریشه مصنوعی ایمپلنت با استخوان فک و بهبودی کامل، تاج دندان بر روی اباتمنت ثابت می‌شود.
  • ایمپلنت دو مرحلهای: در این روش در واقع دو جراحی در دو مرحله بر روی لثه انجام می‌گیرد. در مرحله اول، پایه ایمپلنت در استخوان فک ثابت شده و بعد از بهبودی کامل بافت لثه و جوش خوردن استخوان فک، جراحی دوم پس از چند ماه صورت می‌گیرد. جراحی دوم شامل فیکس کردن اباتمنت روی پایه ایمپلنت و قرار دادن تاج دندان روی آن است.

اوردنچر روشی کم هزینه تر نسبت به ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان برحسب شکل ظاهری

ایمپلنت‌ها بر اساس شکل ظاهری متفاوتی که دارند، می‌توانند انواع مختلف داشته باشند. هر کدام از ایمپلنت‌ها با شکل ظاهری متفاوت با در نظرگرفتن وضعیت دندان، استخوان فک بیمار انتخاب می‌شوند:

  • ایمپلنت مخروطی: ایمپلنت‌ مخروطی دارای پایه وسیع‌تری است و به سمت بالا حالت مخروطی‌تر داشته، در موقعیت‌هایی که استخوان‌های نرم‌تری وجود دارد، این نوع ایمپلنت، بهترین گزینه است.
  • ایمپلنت استوانهای: یکی دیگر از انواع ایمپلنت دندان از نظر شکل ظاهری، ایمپلنت استوانه‌ای بوده که بر خلاف نوع پیچی بدون رزوه است.
  • ایمپلنت تیغهای: این نوع ایمپلنت‌ها به صورت تیغه مانند بدون پیچی هستند که جزو جدیدترین اشکال ایمپلنت‌های دندان محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

برای کاشت دندان دائمی، انتخاب نوع ایمپلنت با در نظر گرفتن شرایط و تراکم استخوان فک هر فرد بسیار ضروری است. با توجه به این نکته، آشنایی با انواع ایمپلنت دندان، می‌تواند جهت انتخاب مناسب‌ترین نمونه ایمپلنت دندان کمک کننده باشد. در مجموع ایمپلنت‌ها از نظر برخی پارامتر‌ها چون اندازه، شکل، نوع فیکسچر، نحوه اتصال، مراحل کاشت، جنس و حتی برند سازنده می‌توانند، انواع مختلف داشته باشند که هر کدام کارایی و عملکرد متفاوتی در فرآیند کاشت دندان دائمی خواهند داشت.

(09) دیدگاه

  1. سپهر آرین
    2024/10/01

    سلام
    ایمپلنتی وجود داره که لثه جراحی بشه بعدش پایه گذاشته بشه و بعد از نصب قابل شستشو و جداشن هم
    داشته باشه ؟

    پاسخ
    • دکتر چالاک
      2024/10/08

      سلام
      اوردنچر قابل برداشتن هست.
      دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

      پاسخ
  2. کتابون
    2024/10/01

    ایمپلنت زیرکونیا و تیتانیوم چقد باهم از نظر قیمت فرق دارن؟

    پاسخ
    • دکتر چالاک
      2024/10/08

      سلام
      در حال حاضر حدودا دو میلیون با هم اختلاف قیمت دارند.

      پاسخ
  3. مونا میرباقری
    2024/10/01

    سلام من چن وقت قبل عمل قلب انجام دادم می تونم ایمپلنت دندان انجام بدم؟

    پاسخ
    • دکتر چالاک
      2024/10/08

      سلام
      در صورت تایید پزشک معالج، مشکلی نداره و می تونید انجام بدید.

      پاسخ
  4. سحر
    2024/10/03

    سلام
    هزینه ایملنت زیرکونیا چقدره تقریبی؟

    پاسخ
    • دکتر چالاک
      2024/10/08

      سلام
      وقت بخیر
      بستگی به برند ایمپلنت داره

      پاسخ
  5. سیروان
    2024/10/09

    سلام
    ایمپلنت یک مرحله ای تو یه جلسه انجام میشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *