روکش دندانی ?❤

2015/09/01 0

روکش دندان پوسته ای ضخیم از جنس سرامیک با ظاهری شبیه به دندان که برای دندان هایی با پوسیدگی بالا و دندان شکسته شده کاربرد دارد.
دندان‌ها در اثر عدم رعایت بهداشت و تغذیه نادرست، در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.
اگر برای درمان این پوسیدگی‌‌ها زود اقدام و آنها را ترمیم كنیم، نیاز به تداخل و دستكاری چندانی از سوی دندانپزشك نخواهند داشت و به راحتی ترمیم می‌شوند.
اما گاهی پوسیدگی‌‌ها چندان پیشرفت می‌كنند كه مقدار زیادی از دندان از بین رفته و ساختمان دندان تا حد زیادی تخریب می‌شود. برای درمان این دندان‌ها و بازسازی دوباره آن ها، روكش‌های دندانی به كمك آمده‌اند. به كمك این روكش‌ها دندان دوباره ساخته می‌شود و می‌توان امید داشت كه تا چند سال دندان به كمك روكش در دهان باقی ماند.

گاهی اوقات ضربه‌هایی كه به دندان‌ها می‌خورد نیز باعث می‌شود كه دندان بشكند. اگر شكستگی‌ دندان كوچك باشد می‌توان آن را به كمك مواد پركردنی، ترمیم كرد اما شكستگی‌های بزرگ دندان باید به كمك روكش‌ها اصلاح شوند.
دندان‌های دچار شكستگی‌های مادرزادی مثل دندان‌های میخی شكل یا دندان‌هایی كه اندازه‌های كوچك‌تر یا نامتناسب با دندان‌های دیگر دارند و نیز بدرنگی‌های دندان‌ها، به كمك روكش‌ها قابل اصلاح است. در مجموع به كمك یك روكش می‌توان عملكرد و یا زیبایی از دست رفته یك دندان را به آن باز گرداند.

بهترین کاربرد روکش را در دومورد بالا می توان خلاصه کرد
اما برای درمان زیبایی گزینه ی اول ما با توجه نوع دندان و وضعیت دندانی لمینیت و یا کامپوزیت ونیر خواهد بود که برای اطلاع بیشتر راجع به این دو روش درمانی زیبایی می توانید دو مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

تمام نکات لازم درمورد کامپوزیت ونیر به همراه تصاویر نمونه کارهای انجام شده توسط دکتر محمدرضا چالاک
تمام نکات لازم در مورد لمینیت دندانی به همراه تصاویر نمونه کارهای انجام شده توسط دکتر محمدرضا چالاک


امروزه روكش‌های دندانی ممكن است برای دندان‌های عقب از جنس تمام فلز و یا فلز سرامیکی ساخته شود زیرا این دندان‌ها اغلب در معرض دید نیستند اما بیشترین روكش‌های ساخته شده در لابراتورهای امروزی دندانپزشكی از نوع تمام سرامیکی(زیرکونیا) بوده که ظاهری زیباتر و مشابه دندان دارد.
این روکش ها با درجه رنگ های مختلف بوده و بعد از قالب گیری نوع رنگ با توجه به رنگ دندان شما انتخاب می شود.

 

روکش دندان در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دندان‌هایی که به علت پرکردگی وسیع شکننده هستند
  • دندان‌هایی که تاج  شکسته دارند یا دیواره باقی‌ماندهٔ دندان توانایی نگه‌داشتن پرکردگی را نداشته باشد
  • در دندان‌هایی که معالجهٔ عصب شده‌اند، از آنجایی که مقدار زیادی از مینا و عاج دندان برداشته می‌شود و نیز به علت قطع‌شدن تغذیهٔ داخلی و خشک‌شدگی نسبی بافت دندان، یا به علت تغییر رنگ ناشی از خونریزی دندانی یا بیماری پالپ استفاده از روکش دندان توصیه می‌شود
  • در ترمیم زیبایی دندان‌های بدرنگ یا بدشکل
  • برای ترک‌های دندانی

پست و کور دندان (post & core ) چیست؟
در مواقعی که دندان عصب کشی (روت کانال) شده و بیش از ۵۰ ℅ از بافت تاج دندان از بین رفته، معمولا برای بازسازی تاج دندان یک قالب از ریشه دندان گرفته می شود و برای لابراتوار ارسال می گردد. جلسه دوم مراجعه بیمار یک تاج فلزی ریختگی که توسط لابراتور دندانسازی ساخته شده، روی دندان بیمار چسبانده شده و سپس از آن برای تهیه روکش قالب گیری می شود.
اگر دندان ضعیف نباشد و استحکام کافی برای نگه داشتن روکش را داشته باشد روکش بر روی دندان تراش خورده قرار داده می شود. اما اگر استحکام کافی برای گذاشتن روکش و نگهداری آن در دندان موجود نباشد از پست که ظاهری فلزی شکل دارد استفاده می شود.

عوارض احتمالی و معایب روکش کردن دندان:
روکش کردن دندان درمانی کاملاً مطمئن و بی‌ خطر محسوب می‌شود اما هر درمانی ممکن است خطرات یا عوارضی به دنبال داشته باشد. از جمله خطرات و عوارض احتمالی روکش کردن دندان عبارت است از:

عفونت، در صورتی‌ که دندانی که روکش می‌شود به طور کامل تمیز و مهر و موم نشده باشد، امکان نفوذ باکتری‌ها به سطح زیر روکش و ایجاد عفونت در بافت‌های پیرامون دندان وجود دارد.

پوسیدگی دندان، در صورتی که روکش بخوبی مهر و موم نشود باکتری‌ها و پلاک در زیر آن تجمع یافته‌ و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.
جا به ‌جایی و لق شدن روکش، به مرور زمان ممکن است روکش لق شده یا از دندان جدا شود. معمولاً پس از 10 تا 15 سال که طول عمر روکش به سر آمده است این اتفاق رخ می‌دهد.

عکس فوق مربوط به روکش دندانی می باشد همانطور که در تصویر ملاحظه میفرمایید روکش های قبل به درستی کار نشده و همچنین ظاهر و رنگ نامناسبی داشته با ریمو روکش های قبل و قالبگیری مجدد و ساخت روکش های جدید به ظاهرو لبخندی ایده آل رسیده اند.

مراحل روکش کردن دندان
روکش کردن دندان معمولاً طی دو جلسه انجام می‌شود.
در جلسه اول دندان آماده ‌سازی می‌شود(برداشتن پوسیدگی و ترمیم)، از دندان آماده شده قالبی گرفته می‌شود و سپس در صورت نیاز روکش موقتی بر روی دندان نصب می‌گردد. مدت زمان لازم برای انجام این کارها 30 دقیقه تا یک ساعت تخمین زده می‌شود. در فاصله زمانی بین دو جلسه، در لابراتوار دندانپزشکی روکش ساخته می‌شود. معمولاً طی 3 الی 4 روز روکش دندان آماده و سپس روکش آماده بر روی دندان چسبانده می شود.

تراش دندان ها در روکش فول سرامیک
مقدار تراش دندان در روکش های تمام سرامیک بیشتر از روش لمینت دندان است ، مقدار تراش حدود ۲ میلیمتر دور تا دور دندان می باشد.

همانطور که در بحث انواع روکش های دندانی توضیح داده شد ، برای روکش دندان های جلو بهترین انتخاب روکش های سرامیکی یا انواع روکش زیرکونیا است که زیبایی را اساسا تامین می کند. اما هنگام روکش دندان جلو برای زیبایی باید به این نکته توجه کرد که انجام روکش صرفا جهت زیبایی دندان های جلو به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد جهت این امر روش های دیگری مثل لمینت دندان و یا کامپوزیت ونیر ارجح است.

عمر یک روکش دندانی (پروتز ثابت دندان) چند سال است؟
اصولا در یک حالت آرمانی دندان های هر فرد تا پایان عمر او باید به او خدمت کند، اما متاسفانه عواملی از قبیل پوسیدگی، شکستن دندان، بیماری های لثه و ….باعث می شود ما دندان های سالم اولیه خود را از دست بدهیم.
در مورد روکش (پروتز ثابت دندانی ) هم وضع بر همین منوال است. قاعدتا اگر بعد از گذاشتن روکش شما بهداشت دهانی خوبی داشته باشید، و در عین حال دندانپزشک معالج شما کار خود را به بهترین شکل انجام داده باشد، مسلما عمر روکش شما بیشتر می شود.
به یاد داشته باشید احتمال پوسیدگی دندان های زیر روکش به همان اندازه محتمل است که دندان ها بدون روکش هستند، با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان ها طول عمر روکش تمام سرامیک را افزایش دهید.

هزینه روکش دندان چقدر است؟
برای پاسخ به این پرسش باید گفت این هزینه بسته به جنس روکش و دستمزد دندانپزشک و هزینه لابراتوار می تواند متفاوت باشد برای اطلاع از قیمت روکش می توانید به دایرکت پیج اینستای ما پیام دهید. اینستاگرام ما: Dr_chalak
و یا با شماره 09351159306 و یا 05138438901 تماس بگیرید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *